Door het hele land worden talloze beurzen georganiseerd. Heb je een eigen bedrijf? Dan kun je ze niet alleen bezoeken, maar er ook aan deelnemen. Dit houdt in dat je een stand krijgt op een beurs om je bedrijf, je producten en/of diensten te promoten. Als je regelmatig op een beurs staat, weet je waarschijnlijk precies hoe jij je hierop voorbereidt. Wordt het de eerste keer? Dan weet je misschien niet precies waar je aan moet denken. In deze tekst helpen wij je op weg!
Stel van tevoren doelen
Als je met je bedrijf op een beurs wilt staan, moet je hier vaak voor betalen. Reden genoeg om hier niet zonder enig idee aan deel te nemen. Stel daarom altijd doelen van tevoren. Bepaal voor jezelf wat je wilt bereiken met je beursdeelname. Voor sommige bedrijven is het voldoende om nieuwe leads te verzamelen, terwijl andere bedrijven juist iets willen verkopen. Door doelen te stellen, kun je achteraf bepalen of de beursdeelname een succes was of niet.
Stand inrichting
Omdat er talloze bedrijven op een beurs staan, moet je ervoor zorgen dat je opvalt. Dit doe je door je stand op de juiste manier in te richten en aan te kleden. Springt je stand eruit? Dan is de kans groter dat mensen er een kijkje komen nemen dan wanneer je een ‘saaie’ stand hebt. Dit kan je helpen om je doelen (sneller) te behalen. Meer bezoekers kan namelijk resulteren in meer lead en/of verkopen.
Neem iets mee om weg te geven
Een weggevertje mag eigenlijk niet ontbreken als je op een beurs staat. Geef het liefst iets weg waar de naam van je bedrijf op staat. De ontvanger wordt zo aan jou herinnerd als hij het product gebruikt. Bij weggevertjes denk je misschien aan een pen of aansteker, want er zijn veel bedrijven die zoiets weggeven. Wil je iets origineels? Je kan bijvoorbeeld een tas bedrukken. Als de ontvangers de tas gebruiken, maken ze in indirect reclame voor jouw bedrijf. Uiteindelijk kan dit je nieuwe klanten opleveren.
In plaats van aanstekers, tassen of pennen bedrukken kun je ook een leuke actie bedenken voor een beurs. Denk bijvoorbeeld aan korting op producten of diensten voor mensen die ter plekke of binnen een bepaalde periode een aankoop doen. Om de interesse van bezoekers te trekken, kun je ook een winactie organiseren. Geef bijvoorbeeld gratis producten weg aan mensen die hun gegevens achterlaten. Deze gegevens kun je op een later moment gebruiken om in contact te komen met bezoekers van je stand.
Bemanning van de stand
Tot slot moet je nadenken wie je bedrijf vertegenwoordigt op de beurs. Je kunt er zelf gaan staan, maar misschien wil je dit liever aan je personeel overlaten. Kies niet lukraak mensen uit, maar ga voor werknemers die enthousiast zijn en die enthousiast zijn over jouw bedrijf en de producten en/of diensten die je levert. Daarnaast moeten ze goed kunnen vertellen en over het vermogen beschikken om bezoekers van de beurs te overtuigen.