8 tips om beter te slapen

Total
0
Shares
8 tips om beter te slapen
Table of Contents Hide
  1. 8 tips om beter te slapen
    1. Inhoud
    2. Slapen is niet voor iedereen een heerlijk moment van uitrusten, in Nederland kamt ongeveer 20 tot 30 procent van de bevolking met slaapproblemen. Er is een klein deel van deze groep die daadwerkelijk een arts raadplegen. Slaapproblemen worden als vervelend ervaren, vooral als de omgeving niet doorheeft hoe serieus het probleem eigenlijk is en wanneer het dagelijks functioneren verstoord wordt. Wanneer iemand serieuze slaapproblemen heeft is het verstandig om een arts te bezoeken, maar je kunt natuurlijk ook alvast zelf kijken wat je kunt doen om je slaap te bevorderen. In dit artikel komen een aantal tips aan bod die jou kunnen helpen om beter in slaap te vallen. Voor uitgebreider slaapadvies is het verstandig je huisarts te raadplegen.
    3. Tips om beter te slapen
    4. Je slaaphygiëne verbeteren is stap één naar een betere nachtrust. Er zijn verschillende omgevingsfactoren die een negatief effect op jouw slaap kunnen hebben. Zorg ervoor dat er genoeg frisse lucht binnenkomt, dus slaap met je raam een stukje open en laat de slaapkamer overdag goed luchten. Daarnaast kan het voor mensen met een huisstofmijtallergie belangrijk zijn om regelmatig te stofzuigen en het bed minimaal eens per week te verschonen. Zorg er daarnaast voor dat je een Neem een half uur voordat je gaat slapen rust. Zorg ervoor dat je even niets aan je hoofd hebt en dat je je mentaal voor kunt bereiden om te gaan slapen. Een vast ritueel kan je hierbij helpen. Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed, je lichaam krijgt dan een vast ritme wat bij kan dragen aan de kwaliteit van je slaap. Zorg ervoor dat de slaapkamer echt benut wordt om in te slapen en niet als werkplek of plek om lekker televisie te kijken. Vermijd pikant en zwaar eten vlak voor bedtijd, maar ook koolzuurhoudende dranken, koffie en thee kunnen je wakker houden. Een kruidenthee speciaal afgestemd om goed te kunnen slapen, door bijvoorbeeld kamille, is wel aan te raden. Het eeuwenoude slaapmutsje voor het slapengaan kan ook de slaap verstoren. Om de slaap te bevorderen zijn er ook een aantal dingen die je kunt eten. Zo is vis een bron van B6, deze vitamine helpt om melatonine aan te maken. Melatonine is een lichaamseigen stof die ons slaap- en waakritme regelt. Kersensap blijkt ook goed resultaat te behalen bij mensen met chronische slaapproblemen. Natuurlijk draagt een goed bed, comfortabel matras en een passend hoofdkussen bij aan een betere nachtrust.

8 tips om beter te slapen


Slapen is niet voor iedereen een heerlijk moment van uitrusten, in Nederland kamt ongeveer 20 tot 30 procent van de bevolking met slaapproblemen. Er is een klein deel van deze groep die daadwerkelijk een arts raadplegen. Slaapproblemen worden als vervelend ervaren, vooral als de omgeving niet doorheeft hoe serieus het probleem eigenlijk is en wanneer het dagelijks functioneren verstoord wordt.

Wanneer iemand serieuze slaapproblemen heeft is het verstandig om een arts te bezoeken, maar je kunt natuurlijk ook alvast zelf kijken wat je kunt doen om je slaap te bevorderen. In dit artikel komen een aantal tips aan bod die jou kunnen helpen om beter in slaap te vallen. Voor uitgebreider slaapadvies is het verstandig je huisarts te raadplegen.


Tips om beter te slapen

  • Je slaaphygiëne verbeteren is stap één naar een betere nachtrust. Er zijn verschillende omgevingsfactoren die een negatief effect op jouw slaap kunnen hebben. Zorg ervoor dat er genoeg frisse lucht binnenkomt, dus slaap met je raam een stukje open en laat de slaapkamer overdag goed luchten. Daarnaast kan het voor mensen met een huisstofmijtallergie belangrijk zijn om regelmatig te stofzuigen en het bed minimaal eens per week te verschonen. Zorg er daarnaast voor dat je een

  • Neem een half uur voordat je gaat slapen rust. Zorg ervoor dat je even niets aan je hoofd hebt en dat je je mentaal voor kunt bereiden om te gaan slapen. Een vast ritueel kan je hierbij helpen.

  • Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed, je lichaam krijgt dan een vast ritme wat bij kan dragen aan de kwaliteit van je slaap.

  • Zorg ervoor dat de slaapkamer echt benut wordt om in te slapen en niet als werkplek of plek om lekker televisie te kijken.

  • Vermijd pikant en zwaar eten vlak voor bedtijd, maar ook koolzuurhoudende dranken, koffie en thee kunnen je wakker houden. Een kruidenthee speciaal afgestemd om goed te kunnen slapen, door bijvoorbeeld kamille, is wel aan te raden. Het eeuwenoude slaapmutsje voor het slapengaan kan ook de slaap verstoren.

  • Om de slaap te bevorderen zijn er ook een aantal dingen die je kunt eten. Zo is vis een bron van B6, deze vitamine helpt om melatonine aan te maken. Melatonine is een lichaamseigen stof die ons slaap- en waakritme regelt. Kersensap blijkt ook goed resultaat te behalen bij mensen met chronische slaapproblemen.

  • Natuurlijk draagt een goed bed, comfortabel matras en een passend hoofdkussen bij aan een betere nachtrust.




 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk