De kans op trombosevorming verminderen, hoe doe je dat?

Total
0
Shares
De kans op trombosevorming verminderen, hoe doe je dat?

De kans op trombosevorming verminderen, hoe doe je dat?


Bloedpropjes, hoe verminder je de kans erop?

Het hebben van een trombosebeen of diepe veneuze trombose zorgt ervoor dat er meer bloedpropjes oftewel thrombi kunnen vormen. Het houdt in dat door een trage stroming het bloed de neiging heeft om te gaan stollen. Daardoor neemt de kans op aandoeningen zoals een hartinfarct, beroerte, TIA of longembolie toe. Wat kun je doen om de invloed ervan te verminderen?


Gezonde producten innemen

Meest belangrijke is dat je lichaam slechts gezonde producten inneemt. Dat betekent het mijden van verzadigde vetten, alcohol, snel verbrandende koolhydraten, zout en roken. In de plaats daarvan moet je letten op onverzadigde vetten in bijvoorbeeld vis en noten maar ook op groene verse groenten en fruit, mager vlees (niet meer dan 100 gram), alle zuivelproducten en magere boter of olijfolie. Het gaat erom dat je weet wat je binnenkrijgt. Veelal moet je dus letten op volwaardige producten waardoor je voldoende energie krijgt echter voorkomt dat vet aanvullend gaat aankoeken in de aderen.

Afvallen stimuleren

Het is noodzaak om verder te gaan afvallen. Overgewicht is altijd een risico voor de gezondheid omdat het LDL in het bloed relatief te hoog is. Het bevordert de mate van verkalking van de aderen waardoor de kans op dichtslibbing ontstaat. Door af te vallen wordt dit tegen gewerkt en deels ongedaan gemaakt. Door gewicht te verliezen kun je een aanzienlijke verbetering van de gezondheid bereiken. Stimuleer je metabolisme door vaker kleine gezonde hapjes in te nemen – in plaats van drie maal per dag een grote maaltijd – zodat de maag beter werk verricht. Daarmee wordt extra aminozuur geproduceerd en dat heeft gunstige invloed op de stofwisseling.

Meer energie verbruik

Aanvullend bewegen waardoor de spieren worden gesterkt zorgt er enerzijds voor dat je lichaam ook in rust meer energie nodig heeft en anderzijds dat het aandeel adrenaline stijgt. Ook adrenaline is belangrijk om de stofwisseling te stimuleren. Vaker eten en meer beweging zijn gunstige elementen om mee af te vallen. Meer adrenaline in het lichaam zorgt ervoor dat er meer efficiënt met voeding en energie wordt omgesprongen waardoor het lichaam sneller gewicht kan verliezen. Doe je voordeel door meer gewicht te verliezen door te gaan trainen, vaker lopen of simpelweg meer te bewegen tijdens het werk.


Preventief aspirine innemen

Naast het verminderen van het aandeel vet in het lichaam kun je ook op een preventieve manier te werk gaan. Uiteraard helpen beweging en gezond eten uitermate goed. Aanvullend kun je een keer per week aspirine innemen. Het zorgt ervoor dat de bloedplaatjes minder de neiging hebben om samen te klonteren. Oftewel een preventieve manier om trombose te voorkomen. Let wel je moet aspirine nemen en geen andere pijnstillers.

Drink gemberthee

Ook gember heeft een gunstige werking op het bloed waarbij het voor een deel de neiging tot stolling tegenwerkt. Dit heeft ook te maken doordat het lichaam iets opwarmt na de inname van gember waardoor de doorbloeding verbetert. Combineer gemberthee met aspirine zodat je pijn vermindert (ook zeer gunstig effect bij menstruatiepijn) en de kans op ernstige aandoeningen kunt verminderen.

Lees verder suggesties:

Preventief aspirine innemen is goed voor de gezondheid

Afvallen door het metabolisme te verhopen: tips en adviezen

Artikel partner:

Gevolgen van trombose en overgewicht, wat te doen?




 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk