Fosfaten in melk en andere voeding kunnen ziekten veroorzaken

Total
0
Shares
Fosfaten in melk en andere voeding kunnen ziekten veroorzaken

Fosfaten in melk en andere voeding kunnen ziekten veroorzaken


In veel producten zitten fosfaten, welke een ongunstige invloed op de gezondheid kunnen hebben. Zeker als men volop melk, cola of energiedrankjes inneemt, is het aandeel fosfor te hoog ten opzichte van mineralen zoals magnesium en zink. Wat zijn de gevolgen van teveel fosfaten in het lichaam en hoe veroorzaakt magnesiumtekort aandoeningen of ziekten?

Overmatige inname

In ons land is het van oudsher gestimuleerd om volop melk te drinken omdat het goed is voor de botten. Ondanks dat calcium goed is, bevat melk een ongunstige verhouding tussen fosfor en magnesium. Melk heeft een verhouding van 4 staat tot 1, terwijl een gunstige balans 2 staat tot 1 is. Ook in cola en energiedrankjes is er sprake van een zeer ongunstige relatie. Het houdt in dat magnesium van elders moet worden aangetrokken, waardoor een tekort ontstaat. Omdat sommige mensen overmatig veel drinken of verslaafd zijn aan cola of melk, wordt een tekort in de kaart gespeeld.


Fosfaten in melk verbruiken magnesium en zink

Door toedoen van fosfaten in melk worden mineralen zoals magnesium en zink gebonden. Het zorgt ervoor dat die mineralen aan het lichaam worden onttrokken en het via de urine en/ of ontlasting worden afgevoerd. De onttrekking van mineralen zorgt ervoor dat aandoeningen en ziekten geleidelijk aan worden veroorzaakt. Welke complicaties kan men hierdoor krijgen?

Overmatig trillen

Als de spieren onvoldoende magnesium bevatten, neemt calcium de overhand. Het zorgt ervoor dat de gespannenheid van de spieren toeneemt, waardoor spierpijn, krampen en trillingen worden veroorzaakt. Parkinson-achtige klachten worden hierdoor getriggerd.

Osteoporose

Voor goede vorming van botten wordt magnesium gebruikt om calcium te binden. Door een ongunstige balans tussen deze twee mineralen door toedoen van voeding, zal het moeten worden gecompenseerd. Een belangrijke bron voor magnesium zijn dan de botten. Aanvullend komt daarbij ook calcium vrij, waardoor voorgenoemde trillingen worden gestimuleerd.


Burn-out en overspannenheid

Magnesium is van belang om tot ontspanning te komen. Een tekort zorgt er dus voor dat men meer gespannen is. Oftewel men kan minder goed stress aan, mede omdat de neurotransmitter serotonine wordt verbruikt. Dit is een tevredenheidsstof en wordt volop verbruikt door stress. Een magnesiumtekort kan depressiviteit zodanig veroorzaken.

Overgewicht

Zink is noodzakelijk voor de aanmaak van testosteron. Dit bevordert de zaad-aanmaak, maar ook de spiermassa. Veel spieren zorgt ervoor dat het lichaam relatief meer energie verbruikt (ook tijdens de slaap), waardoor vetten oplossen. Onvoldoende zink leidt in dat geval tot gewichtstoename en overgewicht.

Wat wel innemen?

Veel mensen houden ervan om melk of zuivelproducten dagelijks in te nemen. Daar is op zich niets mis mee, behoudens dat men het magnesium– en zinkgehalte aanvult. De meest direct methode is door daartoe supplementen in te nemen, zodat voorgaande klachten uitblijven.




 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk