Hoe verminder je invloed van zuur op de botten: osteoporose?

Total
0
Shares
Hoe verminder je invloed van zuur op de botten: osteoporose?

Hoe verminder je invloed van zuur op de botten: osteoporose?


Invloed van zuur op botontkalking

Botontkalking wordt voor een deel beïnvloed door de mate van zuur in het lichaam. Veel voorkomende klachten is het hebben van veel pijn en krampen. Een andere bijkomstigheid is het hebben van osteoporose doordat calcium aan de botten wordt onttrokken. Wat voor invloed heeft zuur op het lichaam, hoe kan de invloed ervan worden beperkt en hoe wordt ervoor gezorgd dat zuren uit het lichaam wordt verwijderd?


Stress en spanningen

Heb je veel stress in het leven door werkdruk, een veeleisende baas of een volle privé agenda dan daalt het aandeel serotonine in het lichaam. De stof is een neurotransmitter verantwoordelijk voor de tevredenheid. Indien je veel stress of angsten dan wordt daardoor veel van de stof verbruikt resulterend in een minder lichaamstevredenheid. Spanningen nemen toe waardoor spieren meer onder spanning komen te staan. In deze conditie neemt het aandeel zuur toe waardoor pijnen tot ontwikkeling komen. Denk aan spier- en gewrichtspijn. Het algehele zuurgehalte stijgt dus waardoor lichaamsproblemen verder tot ontwikkeling komen.

Dalende hoeveelheid natriumbicarbonaat

In het lichaam is standaard de stof natriumbicarbonaat aanwezig. Het ondersteunt de nieren om zuren uit spieren en weefsels te verwijderen zodat er een betere balans ontstaat. Probleem is echter dat de aangemaakte hoeveelheid met het ouder worden daalt waardoor vanaf het veertigste jaar een ongunstige balans kan ontstaan. Bij veel spanning kan het zuuraandeel hoger worden dan de afvoercapaciteit juist omdat het natriumbicarbonaatgehalte onvoldoende is waardoor de persoon verzuurt. Oftewel vanaf deze leeftijd nemen pijnlijke klachten toe waarnaast men in toenemende mate klachten krijgt.

Calciumbehoefte

De tegenhanger van zuur is onder andere calcium. Indien het zuurgehalte te hoog wordt, wordt het aan de botten onttrokken zodat het zuur enigszins wordt geneutraliseerd. Er bestaat dus een duidelijke relatie tussen een hoog zuurgehalte en osteoporose. Uiteraard dient men dus voldoende zuivel in te nemen, echter er dient eveneens te worden gewerkt aan de afvoer van de overtollige zuren. Bij een langdurige aanhoudend zuurgehalte blijft men veel pijn houden en wordt de afbraak van botten in de hand gespeeld.


Vochtafdrijvende thee

Om de invloed van zuur op het lichaam te neutraliseren of om een betere lichaamsbalans te verkrijgen is de inname van een vochtafdrijvende thee of extract belangrijk. Denk aan brandnetel, berkenblad, paardenbloem, guldenroede of grote klis. Deze hebben gunstige eigenschappen om gif, zuren en afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen door vocht af te drijven. Ga naar het reformhuis zodat je de juiste combinatie aan theeën drinkt om het aandeel zuren in het lichaam af te laten nemen. Let wel, neem je slechts brandnetelthee in dan moet je het na een maand drinken afwisselen met een maand rust.

Zuiveringszout

Is de mate van zuur in het lichaam gerelateerd aan een dalende natriumbicarbonaat dan kan dit worden gecorrigeerd. Na het meten van de serumwaarden kan op doktersrecept zuiveringszout worden verkregen. Het stimuleert de afbraak en afvoer van zuren zodat geleidelijk aan het aandeel zuren afneemt. Let wel dat het een redelijke periode in beslag neemt voordat er een gunstige balans is bereikt. Informeer bij de huisarts naar traag werkend zuiveringszout zodat het niet geheel oplost in de maag om oprispingen en maagproblemen te voorkomen.

Vitamine D3 en K2 voor stevige botten

Naast het verwijderen van de zuren is het belangrijk om de aanmaak van de botstructuur aanvullend te bevorderen. Het houdt in dat er voldoende vitaminen en calcium ingenomen moeten worden. Speciaal dient aandacht te worden gegeven aan de inname van D3 en K2 (menaquinone-7) vitamine ingenomen te worden. Deze laatste vitamine geeft een signaal aan het lichaam af om juist de botstructuur weer op te bouwen en vormt daarmee de tegenhanger van osteoporose. Je kunt het vinden in hartige kaas, ganzenlever of het Japanse eten Natto. Uiteraard kun je ook vitamine supplementen innemen zodat je de benodigde dagelijkse hoeveelheid altijd binnenkrijgt.

Zorg voor voldoende beweging

Sterke spieren stimuleren sterken botten. Door meer te bewegen creëer je meer spieraanwas waardoor de afvoer van zuren wordt bevorderd. Bewegingsloos blijven is dus altijd slecht voor het lichaam. Zorg ervoor dat je lichaam aansterkt door meer te lopen, te bewegen of te trainen zodat je minder last krijgt van zuuropbouw.

Lees verder suggesties:

Artrose, reuma, gewrichtspijn verminderen: urinezuur afvoer

Hoe kun je gewrichtspijn bestrijden

Rode pijnlijke gewrichten en witte knobbels in huid: jicht

Artikel partner:

Invloed van parathormoon op botafbraak en osteoporose




 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk