Lekker slapen doe je zo

Total
0
Shares
Lekker slapen doe je zo

Lekker slapen doe je zo


Lekker slapen is helaas niet voor iedereen neergelegd. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om je slaap te bevorderen. Je kunt beginnen met een goed ingerichte slaapkamer voorzien van een comfortabel bed van bijvoorbeeld de slaapspecialist. Natuurlijk zijn er nog een hoop andere dingen die je kunt doen. In dit artikel komen een aantal punten aan bod die je wellicht kunnen helpen om beter te kunnen slapen.

Blijf wakker overdag

Probeer wakker te blijven overdag en vermijd dutjes overdag. Wanneer je overdag slaapt zul je ‘s avonds meer moeite hebben om in slaap te vallen, dus behoed jezelf hiervoor. Daarnaast is het ook niet bevorderlijk om uitgebreid te tafelen en daarna met een volle maag naar bed te gaan of om alcohol en cafeïne te drinken. Hetzelfde geldt voor het roken van nicotine.


Frisse lucht

Je biologische klok wordt geregeld door je omgeving. Van nature wordt deze geregeld door de natuur, zorg er daarom voor dat je niet de hele dag in het donker of binnen blijft zitten. Daglicht en frisse buitenlucht dragen bij aan je dag- en nachtrime en zorgen er dus ook voor dat je ‘s avonds sneller in slaap valt.

Rond je dag op tijd af

Vermijd inspanning laat op de avond en laat je lichaam wennen aan het feit dat je bijna gaat slapen. Wanneer je de hele avond inspannend werk aan het doen bent is je lichaam wel moe, maar je geest blijft actief. Wanneer je genoodzaakt bent om toch in de avond inspannende dingen te doen is het verstandig om aan het eind van de avond ontspanningsoefeningen te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan yoga of mediteren.

Zorg er daarnaast voor dat je ongeveer 30 minuten voordat je gaat slapen je dag afrond. Zet de televisie uit, laat je telefoon liggen en probeer je gedachten rustig te houden.

Slaapkamer

Zoals eerder in dit artikel beschreven is een comfortabele slaapomgeving belangrijk voor een goede nachtrust. Zorg voor een opgeruimde slaapkamer met alleen de nodige meubelen. Laat de televisie en de computer weg uit de slaapkamer en zorg ervoor dat het stil en donker is. De temperatuur van je slaapkamer moet aangenaam zijn, het liefst met een raam open voor wat frisse lucht.


Blijf niet liggen

Wanneer je merkt dat je niet kunt slapen is het belangrijk om jezelf niet te kwellen door te blijven liggen. Ga uit bed, loop even een rondje door het huis of ga eventueel even op de bank zitten. Zet geen televisie of telefoon aan, maar ga gewoon even zitten en neem de tijd om wat na te denken en te ontspannen. Ga pas terug naar bed wanneer je merkt dat je moe bent.





 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk