Zwanger Zonder Complexen? Waar Ligt de Grens met Pregorexia?

Total
0
Shares
Zwanger Zonder Complexen? Waar Ligt de Grens met Pregorexia?

Zwanger Zonder Complexen? Waar Ligt de Grens met Pregorexia?


Ben jij zwanger en bang dat je je zwangerschapskilo’s nooit meer zult kwijtgeraken? Beperk jij te erg je calorie inname uit angst om op een “zwanger nijlpaard” te gaan lijken? Overdrijf je niet een beetje met die “zwangerschaps workouts”? Let op voor Pregorexia!!!

Beelden van slanke, zwangere beroemdheden en succesverhalen van “beroemde mama’s” die meteen na de bevalling alweer in een maatje 36 passen, werken pregorexia in de hand!

Anorexia en haar desastreuse gevolgen

We hebben allemaal al wel eens over anorexia en haar desastreuse gevolgen gehoord. Anorexia treft zowel mannen als vrouwen van verschillende leeftijden, rassen en socialle klasses. Jaarlijk sterven er duizenden mensen als een gevolg van deze vreselig ziekte. Zij laten hun vrienden en familie achter met gevoelens van schuld, wroeging en onbegrip. PatiËnten die lijden aan anorexia, zetten hun eigen toekomst en gezondheid op het spel. Een nog zorgwekkender trend zijn vrouwen die geobesedeerd zijn om hun gewichtstoename tot een minimum te beperken tijdens hun zwangersschap – of erger nog – zwangere vrouwen die tijdens hun zwangerschap trachten af te vallen!

Vrouwen met anorexia zetten vaak hun eigen leven op het spel … Vrouwen met pregorexia zetten niet enkel hun leven op het spel maar ook dat van hun ongeboren baby! Geïnspireerd door beroemdheden – zoals Victoria Beckham, Nicole Kidman en Madonna -, geraken veel zwangere vrouwen geobsedeerd door hun calorie inname en intensief sporten tijdens hun zwangerschap.


Gewichtstoename tijdens zwangerschap

Het is natuurlijk vitaal om je gewichtstoename tijdens je zwangerschap niet de spuigaten uit te laten lopen. Maar dat wil niet zeggen dat je moet overdrijven. Dat je tijdens je zwangerschap “voor twee moet eten” is een fabeltje, maar aan het einde van je zwangerschap zou je toch ongeveer 300 kcal per dag méér moeten eten dan normaal. Bovendien komen deze caloriën best van gezonde voeding zoals fruit, noten, een extra glaasje melk of magere yoghurt. “Junk Food” zoals chocolade, chips, ijs of hamburgers zijn geen slim alternatief.

Over hoeveel kilo’s je effectief moet bijkomen werd er de laatste jaren veel gedebatteerd en de ideale gewichtsdrempel is als gevolg hiervan aanzienlijk omlaag gehaald Wetenschappers ontdekten namelijk dat een té grote gewichtstoename diabetes, zwangerschapsvergiftiging, hoge bloedruk en zwaardere babies in de hand werkt. Toch vraagt men tegenwoordig enkel zwaar obese vrouwen om helemaal niet bij te komen en dit enkel onder strict toezicht van een nutritionist of diëtist. Elke vorm van vasten – met het oog op gewichtsverlies – tijdens de zwangerschap wordt afgeraden en kan mogelijk schadelijk zijn voor je baby! Als algemene regel geldt dat vrouwen met een normale BMI zo’n 9kg tot 12kg zouden moeten bijkomen, vrouwen met overgewicht zo’n 7kg tot 9kg en vrouwen met ondergewicht op zijn minst 12kg tot 15kg.

Vanaf het moment dat je je als zwangere vrouw te erg blindstaart op de weegschaal en probeert gewicht te verliezen, wordt het gevaarlijk! Enkele gevolgen van een stricte calorie inname tijdens de zwangerschap zijn onder meer:

  • een tekort aan vitamines,
  • intoxicatie van de foetus,
  • groeiachterstand,
  • serieuze geboorteafwijkingen
  • vroegtijdige bevalling,
  • ijzertekort – ijzer is nodig voor het aanmaken van rode bloedcellen voor mame & placenta,
  • laag geboortegewicht.

Intensief sportprogramma

Ook een té strikt sportprogramma – waaronder hardlopen, zware workouts en aerobics – is gevaarlijk! Het risico dat je je blesseert is groten omdat je ligamenten zachter en elastischer zijn. Dit is voornamelijk een probleem tijdens de eerste trimester omdat je lichaam zich voorbereidt op de bevalling.

Toch is sporten tijdens de zwangerschap niet altijd slechts en zelfs een échte aanrader. Sporten tijdens de zwangerschap heeft vele voordelen. Een verantwoord trainings schema kan de fysieke en mentale conditie van de moeder sterk verbetere en resulteert in een “gemakkelijkere” bevalling, hogere IQ’s voor de baby en een vlugger herstel na de bevalling. Hoeveel sport een zwanger lichaam aankan hangt sterk af van het vroegere fitniss niveau van de zwangere vrouw. Hoeveel en welke oefeningen je lichaam aankan, moet je in overleg met je arts of gyneacoloog vastleggen. Over het algemeen wordt een gematigde cardiovasculaire activiteit, vier dagen per week, beschouwd als het absolute minimum. Aanraders zijn zwemmen, snelwandelen en fietsen.

Gezonde zwangerschap

Een gezonde zwangerschap staat synoniem aan gezonde eetgewoonten, een gematigde activiteit en een gewichtstoename die “steek houdt”. Natuurlijk, wie is er niet jaloers op de perfecte lichaamsvormen van enkele beroemdheden enkele luttele weken na de bevalling? Vergeet echter niet dat deze worden bijgestaan door de beste trainers, nutritionisten en diëtisten. En of je het nu graag hoort of niet, sommigen zijn gewoon “genetisch bevoordeeld”.





 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk