Een fijne en veilige werkomgeving

Total
0
Shares
Een fijne en veilige werkomgeving
Table of Contents Hide
  1. Een fijne en veilige werkomgeving
    1. Inhoud
    2. In Nederland is het gebruikelijk dat er gewerkt wordt tot een leeftijd van minimaal 65 jaar. In al deze jaren is het voor jezelf belangrijk dat je met een fijn gevoel aan het werk gaat. Met tegenzin naar je werk zal negatieve effecten hebben op je gemoedstoestand maar ook op het werk wat je aflevert. Iemand die met tegenzin naar zijn werk gaat zal eerder de kantjes er vanaf lopen dan iemand die het meer als hobby ziet.
    3. Hoe creëer je een veilige werkomgeving?
    4. Allereerst moet je weten dat er een wettelijke verplichting is die er voor zorgt dat werkgevers een risico-inventarisatie en -evaluatie uit moeten laten voeren. Tijdens dit onderzoek worden alle mogelijke bedrijfsrisico’s in kaart gebracht. Dit loopt uit een van gevaarlijke werkomstandigheden tot een te stijlentrap. Aan de risico’s worden bepaalde gegevens gekoppeld. Hoe groot is de kans dat het risico zich voordoet en hoe ernstig kunnen de gevolgen hiervan zijn.  Daarnaast moet je gaan sparren om alle mogelijke oplossingen te kunnen noteren. Zijn dit oplossingen die je direct kunt toepassen of is hier een lange termijn oplossing voor nodig.
    5. Aandachtspunten
    6. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar je kunt veel problemen al voorkomen door goed advies te geven/krijgen over bepaalde omstandigheden. Bij beroepen in de bouw, zorg en logistiek is het algemeen bekend dat dit lichamelijk erg veel van een mens vraagt. Hierbij is het erg belangrijk dat alle medewerkers weten wat voor houding zij moeten hanteren bij bepaalde handelingen. Deze kun je laten adviseren door bijvoorbeeld een cesartherapeut of ergonoom. Wanneer er in een omgeving gewerkt wordt waar veel overlast is van geluid van bijvoorbeeld machines of drilboren, is oor bescherming aan te raden en in de meeste gevallen zelfs verplicht. Langdurige geluidsoverlast kan in het ergste geval leiden tot gehoorbeschadiging maar ook tot een ongeluk en stress. Verschillende ondernemingen maken gebruik van materialen waarbij gevaarlijke/giftige stoffen vrij kunnen komen. Maar ook schoonmaakmiddelen en lasrook kunnen tot gevaarlijke stoffen behoren. Wanneer je hier niet van op de hoogte bent kun je jarenlang gevaar lopen. Over het algemeen staan de risico’s goed op de verpakking vermeld, maar toch worden deze nog vaak over het hoofd gezien. Controleer deze goed en informeer eventueel bij de distributeur. Wat betreft machines kan gezegd worden dat deze altijd gevaarlijk zullen blijven. Hoe goed een machine ook beveiligd is, een ongeluk kan altijd voor komen. Laat je door de fabrikant adviseren voor extra voorzorgsmaatregelen wat betreft een noodstop of afscherming van gevaarlijke onderdelen.(mocht je hier nog niet tevreden over zijn) De meeste bedrijven maken doorgaans gebruik van verwarming/airco of een klimaatsysteem. Hoe gek het ook klinkt maar ook deze apparatuur kan voor problemen zorgen. Informeer naar de juiste omstandigheden wat betreft temperatuur in verschillende seizoenen.
    7. Bedrijfshulpverlener
    8. Vanuit de overheid hebben bedrijven een BHV verplichting. Dit wil zeggen dat er altijd een medewerker met een BHV diploma op zak, aanwezig moet zijn. Deze medewerkers weten wat ze moeten doen bij een ongeval en kunnen op de juiste manier het pand ontruimen. Wanneer er geen “leiders” zijn zullen meerdere medewerkers de leiding willen nemen wat in veel gevallen tot chaos zal leiden. Wees hier op voorbereid door er voor te zorgen dat er voldoende BHV’ers in huis zijn.

Een fijne en veilige werkomgeving


In Nederland is het gebruikelijk dat er gewerkt wordt tot een leeftijd van minimaal 65 jaar. In al deze jaren is het voor jezelf belangrijk dat je met een fijn gevoel aan het werk gaat. Met tegenzin naar je werk zal negatieve effecten hebben op je gemoedstoestand maar ook op het werk wat je aflevert. Iemand die met tegenzin naar zijn werk gaat zal eerder de kantjes er vanaf lopen dan iemand die het meer als hobby ziet.



Hoe creëer je een veilige werkomgeving?

Allereerst moet je weten dat er een wettelijke verplichting is die er voor zorgt dat werkgevers een risico-inventarisatie en -evaluatie uit moeten laten voeren. Tijdens dit onderzoek worden alle mogelijke bedrijfsrisico’s in kaart gebracht. Dit loopt uit een van gevaarlijke werkomstandigheden tot een te stijlentrap. Aan de risico’s worden bepaalde gegevens gekoppeld. Hoe groot is de kans dat het risico zich voordoet en hoe ernstig kunnen de gevolgen hiervan zijn.  Daarnaast moet je gaan sparren om alle mogelijke oplossingen te kunnen noteren. Zijn dit oplossingen die je direct kunt toepassen of is hier een lange termijn oplossing voor nodig.


Aandachtspunten


Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar je kunt veel problemen al voorkomen door goed advies te geven/krijgen over bepaalde omstandigheden. Bij beroepen in de bouw, zorg en logistiek is het algemeen bekend dat dit lichamelijk erg veel van een mens vraagt. Hierbij is het erg belangrijk dat alle medewerkers weten wat voor houding zij moeten hanteren bij bepaalde handelingen. Deze kun je laten adviseren door bijvoorbeeld een cesartherapeut of ergonoom. Wanneer er in een omgeving gewerkt wordt waar veel overlast is van geluid van bijvoorbeeld machines of drilboren, is oor bescherming aan te raden en in de meeste gevallen zelfs verplicht. Langdurige geluidsoverlast kan in het ergste geval leiden tot gehoorbeschadiging maar ook tot een ongeluk en stress.

Verschillende ondernemingen maken gebruik van materialen waarbij gevaarlijke/giftige stoffen vrij kunnen komen. Maar ook schoonmaakmiddelen en lasrook kunnen tot gevaarlijke stoffen behoren. Wanneer je hier niet van op de hoogte bent kun je jarenlang gevaar lopen. Over het algemeen staan de risico’s goed op de verpakking vermeld, maar toch worden deze nog vaak over het hoofd gezien. Controleer deze goed en informeer eventueel bij de distributeur.

Wat betreft machines kan gezegd worden dat deze altijd gevaarlijk zullen blijven. Hoe goed een machine ook beveiligd is, een ongeluk kan altijd voor komen. Laat je door de fabrikant adviseren voor extra voorzorgsmaatregelen wat betreft een noodstop of afscherming van gevaarlijke onderdelen.(mocht je hier nog niet tevreden over zijn)

De meeste bedrijven maken doorgaans gebruik van verwarming/airco of een klimaatsysteem. Hoe gek het ook klinkt maar ook deze apparatuur kan voor problemen zorgen. Informeer naar de juiste omstandigheden wat betreft temperatuur in verschillende seizoenen.


Bedrijfshulpverlener

Vanuit de overheid hebben bedrijven een BHV verplichting. Dit wil zeggen dat er altijd een medewerker met een BHV diploma op zak, aanwezig moet zijn. Deze medewerkers weten wat ze moeten doen bij een ongeval en kunnen op de juiste manier het pand ontruimen. Wanneer er geen “leiders” zijn zullen meerdere medewerkers de leiding willen nemen wat in veel gevallen tot chaos zal leiden. Wees hier op voorbereid door er voor te zorgen dat er voldoende BHV’ers in huis zijn.




 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk