5 tips voor een social media pagina |
Geschreven door: Sanne Vermeulen
Woensdag 17 februari 2016
Vroeger leerde een marketeer gebruik te maken van de marketinginstrumenten om zijn product of dienst op de markt te zetten en te vermarkten. In deze digitale tijd zijn de deze pilaren van de marketing nog steeds van belang, maar dit is allang niet meer voldoende om je bedrijf staande te houden. Al een aantal jaren maken verschillende bedrijven gebruik van online marketing of een online marketingbureau die in vele vormen en maten wordt toegepast. Ieder bedrijf die het toepast heeft zo zijn eigen aanpak over hoe hij/ zij denkt hoe het moet worden toegepast. Vanaf ongeveer 2007 werd er een nieuw platform gelanceerd wat eigenlijk bedoeld was voor profielen van individuen om in contact te komen met elkaar.
Als bedrijf kun je een Facebookpagina aanmaken om daarmee te laten zien dat je ook actief bent op social media. Een valkuil van bedrijven is om daarna helemaal niks meer met zo’n pagina te doen. Je moet erachter komen waarom mensen jouw bedrijf liken en volgen. Leer ze daarom kennen door vragen te stellen, te reageren op berichten en vragen van de volgers te beantwoorden.
Vooral grotere bedrijven gebruiken social media om een klantenservice bij te houden. Zij hebben daarvoor een webcare team om dit bij te houden. Het is te begrijpen dat niet elke ondernemer een heel team kan aannemen om de klantenservice bij te houden. Als u een beginnende ondernemer bent is het belangrijk om actief te zijn op social media om te werken aan je bedrijfspagina.
Als je als ondernemer iets plaatst op social media is het belangrijk dat het ook te maken moet hebben met je bedrijf of dat het bericht te herleiden is naar je bedrijf. Als je lampen verkoopt, heeft het geen zin om iets te plaatsen over vliegtickets naar de Bahama’s. Al is het een winactie, het heeft geen relevantie met je bedrijf.
Om de formele sfeer te doorbreken is het ook belangrijk om je volgers te activeren met een schep humor op de pagina. Als het relevant is en ook nog met humor weet je je volgers te raken, waardoor ze steeds vaker je bedrijf willen volgen. Volg de actualiteiten die te maken hebben met je bedrijf en haak daar scherp op in. Of als je een reactie krijgt van een volger om daar met een bepaalde vorm van humor op te reageren. Spring er wel voorzichtig mee om, niet elke vorm van humor wordt door de volgers geaccepteerd.
Volg de trends en ontwikkelingen van je vakgebied en plaats dit in de vorm van een kort bericht of blog op je pagina. Nieuwe ideeën voor je volgers zijn altijd gewenst, ze volgen je pagina niet voor niets dus hou ze op de hoogte van de ontwikkelingen waar je als ondernemer van op de hoogte bent. Probeer dit regelmatig te doen om je volgers geïnteresseerd te houden in je pagina.
|