Social media marketing plan |
Geschreven door: Ronald
Zondag 01 april 2012
Lange termijn planning wordt toegepast om via het social media plan de consumenten groep te volgen en te beïnvloeden. Alhoewel het plan met de tijd verandert , is de doelstelling van het social media plan om de onderneming bij de afzet van de producten en diensten een strategisch voordeel te bieden. Ook kan via het social media plan van de consument worden geleerd aangaande product introducties en wat de consument van de kwaliteit van het product vindt. Hoe wordt het product dus ontvangen? Belangrijke vragen! Middels het social media plan kunt u een goede stimulans geven aan uw omzet cijfers. Missie en doelstellingenDe missie van het social media plan kan zijn om in contact te treden met de consument of gebruiker van social media om zo bijvoorbeeld:
De doelstellingen van het social media plan is uiteraard de kansen via de social media optimaal te benutten zodanig dat de tevredenheid van de consument toeneemt, maar ook zodoende dat de afzetmarkt wordt vergroot.
Omgevings scan en analyseOm de interne en externe kansen en gebreken te kunnen analyseren wordt binnen het social media plan de SWOT analyse regelmatig toegepast. De SWOT analyse verduidelijkt de volgende kenmerkende punten van uw social media plan:
Zijn alle punten daarbij in kaart gebracht dan kan effectief aan de strategie van de verkoop vergroting van de producten worden gewerkt. Ook daarbij kan social media effectief toe worden ingezet. Plan formuleringZodra alle gegevens van de SWOT analyse aangaande de social media inspanningen helder zijn, kan worden begonnen met het formuleren van de nieuwe social media strategie. Daarbij worden de volgende hoofd elementen geformuleerd:
Daarnaast worden aanvullende strategieën geformuleerd op basis waarvan langdurig doelen moeten worden gehaald zodoende dat daaruit strategisch voordeel op de afzetmarkt wordt behaald. Plan uitvoeringNadat de doelstellingen binnen het plan zijn vastgesteld en de manier waarop die bereikt kunnen worden, kan het social media plan tot uitvoering worden gebracht. Dit kan dan een aanpassing zijn van een reeds bestaande social media aanpak echter het kan ook betekenen dat er een nieuwe weg ingeslagen wordt om meer marktaandeel te winnen bij de consument. Klant tevredenheid is wat telt en door adequate analyse via social media kunt u ook optimaal uw klanten tevreden stellen. Daardoor gaan uw omzet cijfers en dus ook uw winst aandeel groeien. U kunt als organisatie als geheel profiteren van het juist toepassen van social media analyse en uitvoeren van het social media plan. Een cursus social media kan ook helpen.
|