Social media marketing plan

Total
0
Shares
Social media marketing plan

Social media marketing plan


Lange termijn planning wordt toegepast om via het social media plan de consumenten groep te volgen en te beïnvloeden. Alhoewel het plan met de tijd verandert , is de doelstelling van het social media plan om de onderneming bij de afzet van de producten en diensten een strategisch voordeel te bieden. Ook kan via het social media plan van de consument worden geleerd aangaande product introducties en wat de consument van de kwaliteit van het product vindt. Hoe wordt het product dus ontvangen? Belangrijke vragen! Middels het social media plan kunt u een goede stimulans geven aan uw omzet cijfers.

Missie en doelstellingen

De missie van het social media plan kan zijn om in contact te treden met de consument of gebruiker van social media om zo bijvoorbeeld:

  • de student te doceren. Social media kan uitermate geschikt zijn voor de verspreiding van kennis. Maar ook uitdagende vraagstukken kunnen mogelijk via de inzet van het collectief opgelost worden;
  • daarnaast heeft de docent of kennis verstrekker middels de social media een handige tool in handen om kennis en informatie uit te wisselen met de student of social media gebruiker.

De doelstellingen van het social media plan is uiteraard de kansen via de social media optimaal te benutten zodanig dat de tevredenheid van de consument toeneemt, maar ook zodoende dat de afzetmarkt wordt vergroot.


Omgevings scan en analyse

Om de interne en externe kansen en gebreken te kunnen analyseren wordt binnen het social media plan de SWOT analyse regelmatig toegepast. De SWOT analyse verduidelijkt de volgende kenmerkende punten van uw social media plan:

  • Strengths: wat zijn de sterke punten van uw product volgens de consument binnen de social media analyse. Sterke punten kunt u uiteraard aanvullend belichten binnen uw aanvullende social media plan;
  • Weaknesses: nog belangrijker zijn de zwakke punten. De consument moet uiteraard optimaal tevreden worden gesteld aangaande uw producten;
  • Opportunities: wat zijn marktkansen bij de consument;
  • Threats: wat zijn de potentiële gevaren voor uw product op de markt.

Zijn alle punten daarbij in kaart gebracht dan kan effectief aan de strategie van de verkoop vergroting van de producten worden gewerkt. Ook daarbij kan social media effectief toe worden ingezet.

Plan formulering

Zodra alle gegevens van de SWOT analyse aangaande de social media inspanningen helder zijn, kan worden begonnen met het formuleren van de nieuwe social media strategie. Daarbij worden de volgende hoofd elementen geformuleerd:

  • de sterke punten worden gecombineerd met kansen binnen de social media alsmede voor de afzetmarkt;
  • de zwaktes dienen verbeterd te worden en externe gevaren dienen gemeden worden of er dienen oplossingen bedacht worden waarmee het gevaar een positieve wending kan krijgen.

Daarnaast worden aanvullende strategieën geformuleerd op basis waarvan langdurig doelen moeten worden gehaald zodoende dat daaruit strategisch voordeel op de afzetmarkt wordt behaald.

Plan uitvoering

Nadat de doelstellingen binnen het plan zijn vastgesteld en de manier waarop die bereikt kunnen worden, kan het social media plan tot uitvoering worden gebracht. Dit kan dan een aanpassing zijn van een reeds bestaande social media aanpak echter het kan ook betekenen dat er een nieuwe weg ingeslagen wordt om meer marktaandeel te winnen bij de consument. Klant tevredenheid is wat telt en door adequate analyse via social media kunt u ook optimaal uw klanten tevreden stellen. Daardoor gaan uw omzet cijfers en dus ook uw winst aandeel groeien. U kunt als organisatie als geheel profiteren van het juist toepassen van social media analyse en uitvoeren van het social media plan. Een cursus social media kan ook helpen.





 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk