Verschil operator en service provider

Total
0
Shares
Verschil operator en service provider

Verschil operator en service provider


Verschil operator en service provider

Nederland kent tientallen service providers voor mobiele en vast telefonie, internet en televisie. Al deze bedrijven leveren diensten aan particulieren of op de zakelijke markt. Denk hierbij aan een belbundel voor je mobiele telefoon, een internetabonnemenent met een bepaalde bandbreedte of een specifiek zenderpakket voor op je televisie. Om deze diensten te kunnen leveren, moet de service provider gebruik maken van een netwerk. Op dit punt kan het onderscheid worden gemaakt tussen een (telecom) operator en een service provider. Een operator beschikt over een eigen netwerk (of eigen apparatuur die is aangesloten op het netwerk), een service provider heeft geen eigen netwerk of apparatuur. Een service provider moet dus altijd samenwerken met een operator om haar diensten aan de klant te kunnen leveren via het netwerk.


Telecom netwerken

Nederland beschikt over diverse telecomnetwerken voor zowel vaste als mobiele verbindingen. Zo hebben Ziggo en UPC hun eigen kabelnetwerken voor internet, televisie en telefonie. KPN is eigenaar van het vaste telefonienetwerk in Nederland. Het vaste telefonienetwerk wordt echter steeds minder gebruikt met de komst van mobiele telefonie en de mogelijkheid tot bellen via de kabel en via internet (VoIP). Glasvezelbedrijf Reggefiber is de marktleider in de aanleg van een nieuwe glasvezelnetwerk, waarbij elke woning een eigen glasvezelverbinding heeft. Verder zijn er diverse regionale bedrijven met eigen netwerken, zoals Cogas en CAI.

Op het gebied van de mobiele telefonie en mobiel internet zijn er meerdere spelers op de markt met een eigen mobiel netwerk. Vodafone, KPN en T-mobile, Orange en Telfort beschikken allen over een eigen mobiel netwerk. Tegenwoordig heeft elke mobiele operator vrijwel volledige landelijke dekking. Met de opkomst van de mobiele telefonie was er nog een duidelijk verschil merkbaar tussen de dekkingsgraad van de verschillende telecom operators.

Meer service providers dan telecom operators

Het is niet verwonderlijk dat er veel meer service providers dan telecom operators zijn. De aanleg van een nieuw netwerk en het onderhoud hiervan vergt immers een enorme investering. Hiermee moeten alle service providers zonder eigen netwerk gebruik maken van het netwerk van een van de telecom operators. De laatste jaren is er veel discussie over ‘open’ netwerken. Dit houdt in dat in principe elke service provider diensten moet kunnen leveren over een netwerk. Hiervoor moet de operator haar netwerk wel voor elke service provider openstellen.  Kabelexploitant Ziggo (eigenaar, operator en service provider) gelooft niet in dit concept omdat het technisch gezien veel geld kost om dit te realiseren waardoor de exploitatie van het netwerk niet meer rendabel is. KPN heeft haar vaste netwerk wel opengesteld voor andere partijen, maar hier zijn de nodige overnames van service providers uit voortgekomen.

Keuze voor de consument

De scheiding tussen telecom operator en service provider zorgt voor een grotere keuzevrijheid voor de consument. Daarnaast is de overgang naar open telecomnetwerken een grote stap voorwaarts. Waar de consument nu nog in een ‘Ziggo-gebied’ kan wonen, moet in de toekomst een breder aanbod van diverse service providers mogelijk worden. Glasvezelbedrijf Reggefiber is een grote stap aan het zetten om met een hoogwaardig, snel maar bovenal open glasvezelnetwerk een groot deel van Nederlandse consumenten te voorzien van deze keuzevrijheid.





 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je misschien ook leuk