Eigen bedrijf starten |
Geschreven door: Sanne Vermeulen
Vrijdag 16 oktober 2015
Eigen bedrijf startenWie wil het nou niet, een eigen bedrijf starten. Met een eigen bedrijf ben je je eigen baas, niemand die nog boven je staat. Nou ja, de overheid dan misschien nog maar dat is op een andere manier. Om een bedrijf te starten moet er het een en ander geregeld worden. In dit artikel vind je hier een aantal stappen van.
Het ondernemingsplanVoordat je een bedrijf kunt starten is het belangrijk om te weten wat je wil gaan doen. Hiervoor schrijf je een ondernemingsplan. In het ondernemingsplan moeten diverse onderwerpen aan bod komen. Allereerst begin je met een goede introductie en samenvatting. Potentiële investeerders zullen hier hun keuze vaak al deels maken. Bij interesse lezen ze verder. Geen interesse? dan gaat het plan gelijk de prullenbak ik. In de introductie beschrijf hoe jij je bedrijf voor ogen hebt en wat voor projecten je uit wil gaan voeren. Het kan verstandig zijn om de introductie als laatste te schrijven. Op deze manier is het gemakkelijker om deze te schrijven doordat je alles wat met het bedrijf te maken heeft al geschreven hebt. Bepaal je strategieZonder strategie zal geen één investeerder ook maar iets met je bedrijf willen doen. In dit gedeelte leg je uit wat je wil gaan doen, hoe je dit gaat doen en op welke doelgroep je wil focussen. Waar je vooral op moet letten is dat je aan een bepaalde behoefte voldoet die er nog niet direct is. Je doet er goed aan om hier ook de risico’s bij in kaart te brengen. Alles heeft voor en nadelen, beschrijf deze dan ook. De financiënZonder financiën kun je geen bedrijf starten. Wanneer externe financiering vereist is moet er sowieso een financieel plan op worden gesteld. In dit plan bereken je alle kosten voor het starten van de onderneming. Verreken dit hierna met de verwachte opbrengsten. Een belangrijk aspect van het financieel plan is het “break-even point”. Dit is het moment dat je de investering af kunt betalen. Wanneer je bedrijf eenmaal up-and-running is zul je er achter komen dat je redelijk veel financiële administratie zult moeten doen. Wanneer je niet over de benodigde kennis beschikt kan het handig zijn om van te voren een opleiding tot financieel administratief medewerker te volgen. Als je hier niet de tijd of mogelijkheden voor hebt kan het verstandig zijn om deze werkzaamheden uit te besteden. Mochten de werkzaamheden te veel worden kan je er altijd nog voor kiezen om een part-time medewerker in dienst te nemen.
|