Het geven van korting is voor bedrijven een goede manier om meer producten te verkopen en zo meer winst te maken. Zowel in fysieke winkels als online worden kortingen toegepast om het verdienmodel extra kracht te geven, nieuwe klanten aan te trekken en loyale klanten te behouden. In dit artikel bespreken we vier populaire kortingsmodellen en hun voordelen, zodat jij precies weet van welke jij het beste gebruik kunt maken.
Uitverkoop
Uitverkoop is de meest traditionele vorm van korting en bestaat al sinds de opkomst van moderne winkels en warenhuizen. De uitverkoop wordt toegepast tijdens de seizoenswisselingen, feestdagen en na vakanties. Wie is er niet bekend met de grote zomersale, Black Friday en terug-naar-school-deals?
De uitverkoop wordt vaak groots aangekondigd en houdt een aantal weken aan, waarbij de sale steeds verder benadrukt wordt doordat ‘bijna alles uitverkocht is’ en je ‘je kans moet pakken’. Het doel is om de seizoensvoorraad die nog in de winkel of webshop ligt kwijt te kunnen met zo veel mogelijk winst. Het grote voordeel is dat je jouw aankopen met korting goed kunt timen; zo koop je jouw nieuwe badkleding het beste aan het eind van de schoolvakantie en schaf je een nieuwe kunstboom het beste aan na de kerst.
Cashback
Online winkelen is de afgelopen jaren erg toegenomen, wat betekent dat webshops steeds naar vernieuwende manieren zoeken om klanten aan te trekken en te behouden. Cashback is een hele goede manier om dat doel te bereiken. Webshops werken samen met speciale cashback websites die de korting aanbieden. Vervolgens verdient de cashback website een commissie bij iedere aankoop die gedaan wordt bij de webshop, waarvan een deel wordt teruggegeven aan de klant (de cashback, ofwel geld terug). Doordat je als klant een bepaald percentage van het uitgegeven geld terug krijgt, heb je het gevoel beloond te worden voor de aankoop. Dat maakt cashback erg aantrekkelijk, zowel voor de klant als voor de webshop.
Er zijn tal van webshops die samenwerken met cashback websites, van minder bekende winkels tot grote namen. Zo kun je bijvoorbeeld Hema cashback krijgen, kortingen scoren bij de Mediamarkt of besparen op je boodschappen bij Coop.
Klantenkaarten
Veel fysieke winkels werken met klantenkaarten en beloningen voor klanten die vaak terugkomen (‘loyaliteitskorting’). Deze vorm van korting is ontworpen om een langdurige relatie op te bouwen met de klant, zodat deze zich bindt aan het merk of de winkel. Het kan enorm waardevol zijn om bestaande klanten tevreden te houden door ze iets extra’s aan te bieden; zo garandeert een winkel dat ze trouw blijven. Bovendien kan het nieuwe klanten stimuleren om er te kopen, omdat zij ook profijt willen van de klantenkaart. Stel dat je altijd 20% korting krijgt doordat je een klantenkaart hebt, dan bespaar je bij elke aankoop geld. Laat je de klantenkaart liggen, dan loop je langdurige korting mis – zonde!
Kortingsbonnen
Een laatste vorm van korting die we bespreken: kortingsbonnen. Deze komen we met regelmaat tegen bij drogisterijen en supermarkten. Waar je vroeger hele middagen bezig was om kortingsbonnen uit krantjes te knippen, kun je ze nu terugvinden in de digitale folder of de app van de winkel. Je scant de kortingscode gemakkelijk bij de kassa en klaar. Bovendien kun je de korting met elkaar combineren en zit er geen limiet op het aantal bonnen dat je inzet. Super makkelijk en voordelig dus, die kortingsbonnen.
Nu je vier verschillende vormen van korting kent, kun je bekijken welke het beste bij je past. Misschien springt er één in het bijzonder tussenuit, wellicht vindt je ze allemaal wel fijn. Welke je ook kiest, dat je er baat bij hebt is een gegeven.