Hoe start ik met hybride werken?

Hoe start ik met hybride werken?

Als bedrijf kun je er bijna niet meer omheen, de integratie van hybride werken binnen je onderneming. Natuurlijk hangt het wel van de aard en omvang van je bedrijf wat mogelijk is, maar helemaal het vraagstuk negeren is er niet meer bij. Het is dan ook goed om te kijken wat je nog moet regelen om hierbij tot een ideale situatie te komen. Het is vaak die eerste stap die het meest lastig is, daarom hier een paar zaken die je als leidinggevende of manager kunt zetten om hybride werken voor iedereen binnen je bedrijf toegankelijk te maken. 

De basis

Allereerst is het goed om op de achtergrond een aantal zaken te regelen, voordat je start met hybride werken. Een voorbeeld hiervan is een goed en geïntegreerd systeem waar al je medewerkers mee uit de voeten kunnen. Denk aan een systeem omtrent telefonie zoals bijvoorbeeld teams telefonie. Daarin kun je alle telefoonnummers, van mobiel tot vast, laten samenkomen. Maar daarnaast is er veel meer mogelijk, omdat je via de cloud werkt kun je ook notities maken, nummers doorschakelen en het integreren in andere Microsoft oplossingen. Daarmee leg je als het ware in één keer de hele basis qua software voor het thuiswerken binnen jouw bedrijf. Ideaal wanneer je een vliegende start wilt maken. En niet alleen handig voor het thuiswerken, maar voor het hele functioneren van je onderneming. 

De afspraken

Wanneer je de digitale infrastructuur op orde hebt en de bereikbaarheid geregeld is, dan is het goed om door te gaan op de sociale kant en dat is het maken van afspraken. Wat verwacht je over en weer, wanneer zijn mensen op kantoor en hoe gaat het met bereikbaarheid? Het is goed om hier aan de voorkant heldere afspraken over te maken, want wanneer je dat niet doet zul je merken dat er al snel ruis ontstaat. Iets wat je te allen tijde wilt voorkomen, want in dat soort gevallen ontstaat er onvrede maar ook geroddel tussen personeelsleden en leidinggevenden. Dus maak heldere afspraken, ook over de bereikbaarheid en het doen van privé zaken binnen werktijd. Dat laatste is bij thuiswerken niet altijd te voorkomen, maar het is goed om dan af te spreken dat het ook de andere kant op werkt, en personeelsleden ook buiten werktijd af en toe zaken voor het werk oppakken. 

Kortom, starten met hybride werken is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Het is dan ook goed om hier als leidinggevende rekening mee te houden en er slim op in te spelen. Je gaat merken dat je geliefder wordt als werkgever en daarmee betere werknemers aantrekt. Tevreden personeel is sowieso een tool wat enorm belangrijk is. Maar houd wel altijd een gezonde balans in de gaten, en neem als werkgever de eerste stap door de digitale zaken goed en grondig te regelen. Ten slotte is het ook aan te raden om goede afspraken te maken, alleen dan kun je ook iemand (terecht) wijzen wanneer deze afspraken toch dreigen te worden geschonden. 

Dit vind je misschien ook leuk