Als bedrijf zijn klanttevredenheid en efficiëntie de sleutel tot succes, maar ook internationale normen spelen een cruciale rol. Een van deze normen die op de voorgrond staan in het streven naar een goed geregeld kwaliteitsmanagementsysteem is ISO 9001. Maar wat houdt deze certificering precies in en waarom is het zo belangrijk? Je leest het hier.
Wat is ISO 9001?
Een veelgehoorde vraag is “Wat is ISO 9001”? Deze certificering, ook wel bekend als NEN-EN-ISO 9001, is dé norm op het gebied van kwaliteitsmanagement. Het bestaat uit een set standaarden die organisaties kunnen implementeren om een effectief kwaliteitsmanagementsysteem te ontwikkelen en te handhaven. Bedrijven die in het bezit zijn van ISO 9001, laten zien dat ze een betrouwbare partner zijn en hun bedrijfsprocessen uitstekend op orde hebben.
Het doel van ISO
Het doel van ISO, en in het bijzonder de ISO 9001 certificering, is het bevorderen van internationale handel door het vaststellen van gemeenschappelijke normen en specificaties. ISO 9001 is vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit van producten en diensten, het vergroten van klanttevredenheid en het creëren van een systematische aanpak voor continue verbetering binnen organisaties.
Bovendien kan het implementeren hiervan leiden tot efficiëntere processen, betere risicobeheersing en een sterker concurrentievoordeel. Het certificaat toont immers aan dat een organisatie voldoet aan de internationale normen voor kwaliteitsmanagement, wat het vertrouwen van klanten en partners kan vergroten.
De voordelen
Hierboven zijn er al een aantal genoemd, maar de NEN-EN-ISO 9001 brengt meer verschillende voordelen met zich mee die zowel voor organisaties als voor hun klanten interessant kunnen zijn.
Betrouwbare partner
ISO 9001 geeft klanten zekerheid als het gaat om betrouwbaarheid. Organisaties tonen zo namelijk aan dat ze aantoonbaar kwaliteit leveren. De producten en/of diensten voldoen immers aan de relevante wet- en regelgeving, wat zekerheid biedt voor beide partijen.
Kostenbesparend
Zorg je er als organisatie voor dat jouw processen op orde zijn, dan vermindert dat de kans op fouten (en dus extra werk). Bovendien kun je met een goed ingericht kwaliteitsmanagementsysteem efficiënter aan het werk.
Hoge klanttevredenheid
Een kwaliteitsmanagementsysteem zorgt ervoor dat de processen zo zijn ingericht dat het klanten optimaal ondersteunt. En doordat er minder fouten worden gemaakt, heeft dit een positief effect op de klantervaring.
Betrokken klanten
Verwachtingsmanagement van klanten is een onderdeel dat wordt behandeld in de ISO 9001. Als organisatie weet je zelf wat de verwachtingen zijn, waardoor je daarop kunt acteren en op die manier voelen klanten zich betrokken bij jouw organisatie.
Betrokken en gemotiveerde medewerkers
Met NEN-EN-ISO 9001 maak je duidelijke werkafspraken. Dit zorgt voor helderheid en structuur en vraagt tegelijkertijd van directie en leidinggevenden om betrokken te zijn bij haar medewerkers en het waarborgen van hun ontwikkeling.
Groei
Vast onderdeel van het kwaliteitsmanagementsysteem zijn continue controle en verbetering. Hierdoor is er voldoende aandacht voor groei, ontwikkeling en verbetering van de organisatie.
Is ISO 9001 verplicht?
Het hebben van een ISO 9001 certificering is niet verplicht. Toch zijn er veel organisaties die ervoor kiezen om zich te certificeren om zo de voordelen ervan te benutten. Ook kan het voorkomen dat klanten of overheidsinstanties certificering eisen als voorwaarde voor een samenwerking. Hierbij is het belangrijk om op te merken dat het hebben van dit certificaat geen garantie is voor succes, maar het wel bij kan dragen aan het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid.
Geldigheidsduur certificering
Het ISO 9001 certificaat is over het algemeen drie jaar geldig. Tussentijds worden er regelmatig audits uitgevoerd om te controleren of de organisatie nog steeds voldoet aan de norm. Na de 36 maanden moet het bedrijf een hercertificeringsaudit ondergaan om zo het certificaat te vernieuwen.