Soorten marketing
Marketing is iets wat nooit stil staat. Kijk maar naar 10/20 jaar geleden? Hoe werd het toen ook alweer toegepast? Denk aan posters op de ramen en grote irritante pop-up schermen op websites. Tegenwoordig gaat het allemaal net wat anders, maar hoe dan? Onderstaand leest u over enkele soorten marketing.
Narrowcasting
Het benaderen van een bepaalde doelgroep op het juiste moment op de juiste manier via audiovisuele displays, dát is narrowcasting. Het wordt zo ongeveer overal toegepast op dit moment. Loop maar eens door een willekeurige winkelstraat. Welke winkels hebben een display met reclame bij de etalage of een touchscreen in de winkel. Je vind het ook op bijvoorbeeld trein stations. De informatieschermen zijn ook een vorm van narrowcasting. Deze vorm van marketing is voornamelijk geschikt voor winkels.
Online marketing
Kopers verplaatsen zich steeds vaker naar online webwinkels of bijvoorbeeld Facebook voor informatie over producten. Het is voor ieder bedrijf belangrijk om zich online van hem / haar beste kant te laten zien. In de huidige samenleving wordt zo ongeveer alles op internet opgezocht en/of besteld. Uw bedrijf moet dus online gevonden worden. Onderstaand vind u enkele vormen van online marketing.
Search Engine Optimalisation(SEO)
Bovenstaand gaf ik aan dat online vindbaarheid erg belangrijk is. Veel mensen denken dat het aanmaken van een website al voldoende is maar dat is niet zo. Om online goed gevonden te kunnen worden is het belangrijk dat uw website aan de richtlijnen van bijvoorbeeld Google voldoet. Wanneer uw website hier op afgestemd is zal de website hoger in de ranking van Google komen te staan en heeft u meer kans op bezoekers. Steeds meer online marketing bureau’s gaan zich specifiek richten op SEO omdat er simpelweg meer vraag naar is.
Social media
Bedrijven gaan zichzelf of laten zichzelf promoten op diverse social media kanalen. Denk hierbij aan Facebook, Instagram of bijvoorbeeld Snapchat. Een goede marketing campagne richt zich specifiek op een doelgroep. Niet alleen vanuit marketing oogpunt is het verstandig om actief te zijn op social media maar ook voor customer support is het een hele goede oplossing. Op dit moment zijn er zo veel mensen die dagelijks social media checken dat ook customer support vaak via social media wordt geregeld. Diverse online marketing bedrijven bieden hun diensten aan wat het betreft het bij houden van de social media pagina.
E-mail marketing
Deze vorm van marketing wordt wat minder toegepast dan een aantal jaren geleden maar het is nog steeds effectief. Een maandelijkse nieuwsbrief om uw klanten op de hoogte te houden van het nieuws rondom het bedrijf of de producten / diensten. Maar ook een gepersonaliseerde aanbieding op de verjaardag van de klant wordt vaak via de mail verzonden.